Poliitreklaam peab edaspidi olema kergesti äratuntav
Valitsus saatis Riigikogule reklaamiseaduse eelnõu, millega tagatakse Euroopa Liidu poliitreklaami läbipaistvuse määruse täitmine Eestis ning määratakse järelevalveasutus.
Poliitreklaami läbipaistvuse määrusega nähakse ette, et poliitreklaami tehakse ausalt ja läbipaistvalt ning sarnastel reeglitel kõikides ELi liikmesriikides. Sellega soovitakse vältida teabega manipuleerimist ning välismaist sekkumist valimistesse.
Määrus on otsekohalduv, see tähendab, et selle nõudeid eraldi siseriiklikult ei kehtestata. Eestis määratakse üksnes järelevalveasutus, kelleks on Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet.
Justiits- ja digiminister Liisa Pakosta selgitas, et riik ei soovi seeläbi kedagi karistama hakata. ,,Meil on Eestis sõnavabadus, meil on süütuse presumptsioon ja meie ametnikel on terve mõistus, mida tuleb nüüd selle määruse puhul eriti suure hoolega kasutama hakata. Kuigi Eesti oli selle määruse vastu, siis kehtima too hakkab ja ma loodan, et ühiskonna mõjutajad tutvustavad oma ideid edaspidi läbipaistvamalt ja meile vaenulike välisriikide mõju väheneb.“
Muudatused jõustuvad 10. oktoobril. Sellest kuupäevast hakkab määrus kehtima kõikides Euroopa Liidu liikmesriikides. See tähendab, et alates 10. oktoobrist peab iga poliitreklaam olema selgelt märgistatud. Edaspidi tuleb üheselt välja tuua, et tegemist on poliitreklaamiga, kes selle tellis ning kuidas seda sihiti.
Reklaamid, mis on avaldatud enne 10. oktoobrit, ei pea küll uusi nõudeid järgima, kuid võivad seda teha. Kõik reklaamid, mis antakse reklaamivahendajale üle peale 10. oktoobrit, peavad määruses olevaid nõudeid järgima.